Overslaan en naar de inhoud gaan
Voor liefhebbers van goede muziek en apparatuur

 

 

Update 28/11/2021: vanwege de coronamaatregelen zijn de clubavonden tot nader bericht komen te vervallen. 

 

 

Zegers Music Innovations op herhaling

Vandaag hebben we Kristoffer Zegers weer op bezoek. Zijn demo in Februari j.l. is schijnbaar goed bevallen maar die heb ik gemist en voor mij is het dus een eerste kennismaking. Kristoffer heeft vandaag twee gloednieuwe luidsprekers bij zich die zo nieuw zijn dat er nog info op zijn site staat (www.zmi-audio.com). Als eerste de kleinere versie van de in Februari gedemonstreerde luidspreker, de Cephei 5.05. Daarnaast heeft hij een gesloten tweeweg systeem bij zich, de Phlox 2.20. 

De Cephei 5.05 is een tweeweg open baffle systeem in een sprankelend witte uitvoering. Nu is het weliswaar een tweeweg systeem, maar de relatief kleine 8 inch woofer loopt in deze speaker door tot zo’n 12.000 hertz. Feitelijk spreek ik dan van een breedbandluidspreker die ondersteund wordt in het hoge hoog. De tweeter begin voorzichtig rond 8000 hertz en neemt het over vanaf 12.000 hertz. Dit is net als in mijn eigen Triangle Nemo bas reflex luidsprekers. Hier wordt een breedband luidspreker ondersteund in het laag tot 100 Hz, en in het hoog vanaf 8.000 Hz. Toch weer totaal anders maar het principe blijft, een breedbander doet het meeste werk. Dat heeft voordelen maar ook nadelen. Grote voordeel is homogeniteit omdat slechts een luidspreker de ‘belangrijkste’ tonen weergeeft. Maar een nadeel is de neiging dat op wat hogere volumes midden en hogere frequenties soms wat schreeuwerig kunnen worden weergegeven. Maar stel je hier niet te veel bij voor. Je hebt in de praktijk enkel de neiging om bij crescendo’s de muziek eerder wat zachter te zetten.

Kristoffer draait als eerste een stuk van Bart van de Brink op contra bas. Ik kan niet anders zeggen dan: ‘Mooi’. Gezien de ruimte waarin de luidsprekers staan komt er voldoende laag uit. En niet alleen voldoende maar zeker ook muzikaal. Bartje komt mooi los van de luidsprekers en speelt ‘in de zaal’ zijn enigszins saaie stukje. Heerlijk. Ik moet wel een opmerking maken over de positie in de zaal. Ik zat mooi vooraan in het midden op ideale afstand van de luidsprekers. Maar enige rijen achter mij klonk het een stukje minder. Maar erg belangrijk vind ik dat eigenlijk niet.

Vervolgens een stuk van Ludovico Einaudi op harp. In dit stuk wordt een groter frequentie bereik beslagen en de harp klinkt zeer mooi homogeen. Maar ook een minpuntje van de breedbander. Volgens mij was het Lavinia Meijer op de harp. Zij plukt op een specifieke ‘hardere’ manier aan korte snaartjes op haar harp. En deze crescendo plukjes klonken, hoe zal ik het zeggen; wat hard, schreeuwerig, metalig.  Maar goed, een breedbander is natuurlijk wat anders dan een zijde zachte dome tweeter waarbij deze plukjes aan de harp nooit hard en agressief klinken. Een stuk met orgel laat dan weer horen hoe mooi het laag uit deze kleinere luidsprekers komt. En ook weer het voordeel van de open baffle zoals we dat ook in de voorgaande nummers konden horen, de ruimtelijke weergave is voortreffelijk. 

Toch vind ik het geheel wat saai klinken. Saai is overigens wat anders dan homogeen. Er lijkt te weinig pit in weergave te zitten. Zeker de opname van Roger Waters. Nu klinkt Roger Waters ongeacht set audio set zelden prettig in de oren, maar deze weergave vond ik saai, saaie ruimtelijke dynamiek. Later op de avond blijkt dit ‘saaie’ gelukkig niet aan de luidsprekers te liggen maar aan de eindversterker. Aangestuurd door een iets oudere Aragon 4004 eindversterker is mijn  bezwaar van tafel te geveegd en klinkt de Cephei 5.05 een stuk frisser een levendiger.

Na deze open baffle luidspreker ook even naar Kristoffers gesloten luidspreker luisteren, de Phlox 2.20. Deze luidspreker heeft wat meer pit dan de open baffle. Een stukje levendiger maar hij klinkt wel ‘boxy’ in direct vergelijk met de weergave  van de kastloze open baffle. Dat is even wennen maar na het eerste nummer zijn we eraan gewent. We gebruiken ook een andere eindversterker, een op leeftijd zijnde Aragon 4004, ook wel ‘the poor man’s Krell’. En deze versterker blijkt later duidelijk een vingertje in de pap te hebben wat betreft de levendigheid van de luidsprekers.

Het stuk dat Kristoffer laat horen van een drum opname klinkt erg goed en gecontroleerd maar ik mis wel wat speelsheid en wat ruimte informatie. Maar we kunnen ook horen dat deze kleine jongens een mooi laag laten horen dat ook nog eens erg diep gaat voor een speaker van deze afmetingen. We luisteren nog naar enkele nummers. Chapeau gezien de prijs, maar te weinig bijzonder om ons geboeid te laten luisteren op deze werkelijk bloedhete avond. Ik denk dat het hier binnen tegen de 30 graden aanloopt. Zo niet er overheen!

We gaan dus weer vrij snel terug naar de open baffle. Dat is toch meer bijzonder. En nu ook aangestuurd door de zware Aragon versterker. En ik moet zeggen dat dat een goed besluit was. We horen weer sommige eerder gehoorde opnames van de avond en nu klinkt het een stuk levendiger, maar Roger Waters blijft mijn oren kwellen. De opname van Bart van de Brink op zijn contra bas klonk de eerste keer als goed maar een toch een stuk beter nu via de Aragon.  Heerlijk om te horen hoe een bepaald luidspreker concept sommige muziek werkelijk subliem kan weergeven.

Het was een leuke onderhoudende demo avond en zoals in de inleiding gezegd staan deze twee luidsprekers nog niet op zijn site om de dood eenvoudige reden dat ze niet 100% af zijn. Kristoffer wilt nog een aantal laatste kleine wijzigingen doorvoeren alvorens hij de speakers wereldkundig maakt. Dat zal ergens eind september zijn zodat hij ze definitief kan tonen op de X-fi audio show in Veldhoven. Ik wens Kristoffer in elk geval succes met zijn nieuwe range luidsprekers en wil hem hartelijk danken voor deze tweede zeer hete en toch leuke luister avond.

Frank Brekelmans

Playlist 20 juni.

  1. Northsea Night (Live) - Bert Van Den Brink & Hein Van De Geyn
  2. Notte Part 2 - Ludovico Einaudi & Cecilia Chailly
  3. People Get Ready - Eva Cassidy
  4. L'Ouverture-Allegro Ma Non Troppo - Jeanny Lamon & Tafelmusik
  5. Canopy - Lusine
  6. Alfie - Pat Metheny
  7. What God Wants. Part 1 - Roger Waters
  8. Heusen: Come Dance With Me - Claire Martin & Ray Gelato
  9. Free At Last - Michel Benita
  10. Alfie - Pat Metheny
  11. Vado Giü - Music Nuda
  12. What God Wants. Part 1 - Roger Waters
  13. Meisje Met Anorexia - Rosenberg Trio & Herman Van Veen
  14. Should Have Known Better - Sulfjan Stevens
  15. Northsea Night (Live) - Bert Van Den Brink & Hein Van De Geyn