Overslaan en naar de inhoud gaan
Voor liefhebbers van goede muziek en apparatuur

USB/SPDIF shoot-out

Frank 01

Allereerst, heel erg fijn dat we na zo lange tijd weer een demo avond konden organiseren. Dit keer in een nieuwe locatie, aangezien het Barabarazaelke niet meer beschikbaar is. Veel bekende gezichten in een nieuwe zaal. Iedereen moet toch even wennen aan zowel de nieuwe zaal, als het idee dat we echt weer een leuke avond mogen meemaken als audioclub. Met inachtneming van de geldende maatregelen natuurlijk.

Al voorafgaand aan de introductie door Frank zijn er de nodige gesprekken over de akoestiek van deze zaal. Deze is beduidend anders dan in de vorige zaal. Maar, professionals in luisteren als we allemaal zijn, de zaal mag niet de belemmering vormen. Onze woonkamers zijn immers ook niet het toonbeeld van akoestische perfectie.

Frank 02

Frank licht toe wat hij deze avond voor ons in petto heeft.
Als FineTune Frank heeft hij zich gebogen over de vraag wat er klankmatig kan veranderen als je bij voor een USB signaal andere interfaces gebruikt. En het doel van vanavond is om er achter te komen of er merkbare verschillen te ontdekken zijn als er gebruik wordt gemaakt van diverse interfaces.

Gebruikte apparatuur:

  •   Luidsprekers:     Diapason   
  •   Eindversterking: Hypex NC400 eindversterkers
  •  Voorversterking:  Tribute Inductive Volume Control  (passief)
  •  DAC: Eastern Electric Minimax DAC Plus
  • Bron: Spotify signaal via laptop met USB uitgang
  • Bron: Philips CDD882 Loopwerk / Monarchy DIP                        
  • Akoestiek/tweaks:  Diversen                   

De volgende interfaces zal Frank tussen gaan wisselen:
Op de Eastern Electric Minimax:

  • de standaard aanwezige USB ingang.
  • een RCA ingang, voorzien van een USB/SPDIF converter van Musical Fidelity, de V-Link.
  • een BNC ingang, een Audiophilleo 2/PurePower USB/SPDIF converter.

 

Frank 03

Om aan de ruimte te wennen start Frank met Hotel California, wat iedereen redelijk bekend voor zal komen. Nog voordat het nummer geëindigd is, wordt gestopt. Er zit wel heel veel galm in de ruimte. Met vereende krachten worden diverse attributen in de ruimte verschoven, en na wat testen is de conclusie dat we het vanavond moeten doen met het enigszins verbeterde resultaat, wat nog niet optimaal is.
Frank licht de “attributen toe”, akoestische panelen en maatregelen uit eigen inventiviteit en creativiteit ontstaan. Nu begrijpen we ineens waarom Gamma liever zou stoppen met gratis zagen op vertoon van een pasje, getuige de vele onderdelen die Gamma voor Frank op maat heeft gezaagd. Maar zo zie je maar dat werkzame maatregelen geen buitensporige investering vergen.

Frank 04

Nu de echte vergelijking:

Een klein technisch probleempje zorgt dat de reguliere USB ingang niet gebruikt kan worden. Deze wordt om mystieke redenen niet herkend op dat moment. Maar geen nood, er zijn nog 2 ingangen beschikbaar.

Frank start met een tweetal nummers:

Tainted Love van Stella Starlight trio
en

The trouble van Fink.

En bij beide nummers is er een groot verschil merkbaar tussen de ingangen. Er zit wel wat verschil in volume, maar dat wordt kunstig weggeregeld. De meeste verschillen worden ervaren op het gebied  van fundament, controle, en ook luchtigheid van het muziekbeeld. Dus de gebruikte interface doet er daadwerkelijk toe. En de verschillen zijn best groot.

Frank 05

Frank licht ook toe dat het niet gaat om een kwestie van goed/beter/best/fout, want dat is natuurlijk een subjectieve ervaring. Maar puur het besef dat deze verschillen er daadwerkelijk zijn. Wat ieder er mee doet is aan de eigen fantasie en wensen.
Tot aan de pauze worden diverse nummers gedraaid, en deze verschillen blijven behouden. 
In de pauze wordt het gesprek voortgezet. Het is blijkbaar toch een heel interessante materie.

Na de pauze nog een aantal nummers beluisterd, waarna Frank overgaat tot het tweede gedeelte. In de loop van de jaren heeft hij veel geëxperimenteerd met kabels, variërend van “gemaakt uit de restbak” tot “idioot duur”. Hij heeft een bloemlezing van een grote variëteit aan kabels en zijn ervaringen daarmee. En dit leidt tot een toch wel interactieve dialoog met de aanwezigen. Het gaat te ver om dit in dit verslag in alle details te beschrijven, maar Frank zal met zijn kennis ongetwijfeld leden met vragen met raad en daad te woord willen staan, ook na deze avond.

Frank 06

Aan het einde volgt nog een vergelijk tussen CD / Spotify met een nummer van Joe Jackson. Hier zijn de verschillen dramatisch groot, in dit geval in het nadeel van de CD. En al snel komt het gesprek op dat het er maar aan ligt welke master gebruikt is voor de bron van zowel CD als audiostream, en dat het eigenlijk heel lastig is een vergelijk te maken als je niet beschikt over deze bronkennis (die overigens bijna nooit te achterhalen valt.)

We mogen terugkijken op een geslaagde 1e post-lockdown bijeenkomst. Frank, heel erg bedankt dat je deze avond wilde verzorgen.

De volgende gelegenheid elkaar weer te zien en spreken is op 25 Augustus tijdens de jaarlijkse BBQ.

Frank 07

Playlist:

Eagles - Hotel California
Stella Straight Trio - Tainted Love
Fink - Trouble’s What You’re In (Live From Union Chapel) 
Nacht Und Nebel - Safari (2004 Digital Remaster) 
Patricia Barber - My Girl 
Arne Domnerus - Antiphone Blues 
Monserrat Figueras, Andrew Lawrence-King etc. - La Folia: Yo Soy La Locura 
The Doors - The End 
Guido Belcanto - Mijn Verjaardag 
Joe Bonamassa - Blues Deluxe 
George Kranz - Din Daa Daa 
Little Walter - My Babe 
Joe Jackson - Cha Cha 
Loco John Potter, Anna Maria Friman etc. - Nesciens Mater 
Terence Trent D'arby - Wishing Well