Ondanks familieomstandigheden was Chris Camphuisen, begeleid door zijn vrouw, woensdag present. Chris was al op jonge leeftijd onder de indruk van de kleine luidsprekers die Philips midden jaren zeventig op de markt bracht zoals de eerste door Philips op de markt gebrachte MFB type 22RH532 (https://www.mfbfreaks.com/motional-feedback/hifi-apparatuur/mfb-boxen/2…). Het waren actieve speakers, die je in die tijd niet vaak zag in de consumentenmarkt, voorzien van een versnellingsopnemer in de driver zelf. Hiermee kan het ingangssignaal worden vergeleken met de daadwerkelijke uitslag van de driver en in nagenoeg realtime worden gecorrigeerd. Dat bood in het laag een ongekende kwaliteit uit een klein kastje. Maar de assemblage van de MFB's was tijdrovend dus ging Philips ging op zoek naar producten met een betere marge. En Chris belandde in de ICT - bij Microsoft. Einde verhaal.
Maar nee, want na wat omwegen keerde Chris terug naar de audio en zijn muzikale jeugdliefde: hij ging Philips MFB speakers repareren. Aanbod was er genoeg maar de vraag rees of de techiek met moderne drivers tot betere resultaten kon leiden. Dat werd servolabs.nl. Zoals altijd schuilt het antwoord in de muziek.
The Man You Were van Shirley Horn opent met percussie die kraakhelder wordt weergegeven op de Little Ones. Met de warme sterm van Horn en de overige instrumenten ontstaat een afgewogen geluidsbeeld. Geen slechte start.
Slow Train van Hans Theessink biedt Americana die je misschien niet verwacht van een Europese artiest. De opname neigt naar stockfish (wat ik geen compliment vind...) maar is netjes wordt met een evenwichtige voicing weergegeven.
We schakelen van de Little Ones naar de Grown Ups. Een drieweg systeem met een concentrische mid-hoog driver en een iets grotere woofer. De grotere broer (of zus?) kan de zaal veel makkelijker aan en overtreft de Little One op alle fronten. Ook met meer moderne muziek: een remix door Tyler Touché van een nummer van Wallace. En Chris schuwt niet om muziek van Youtube te gebruiken (zie ook /muziek-op-youtube-0).
Chris gaat wat dieper in op de techniek. De basis voor de accelerometer is een chip die in valsensoren voor notebooks wordt. De feedback werkt tot 700Hz voor de Little Ones en 400Hz voor de Grown Ups zodat breakup frequenties van de drivers geen roet in het eten gooien. De Little Ones hebben ook een Dynamic Low Protection die te grote uitslagen van de woofers voorkomt met een low-cut filter op 60Hz bij hogere volumes. De versterking is ook zelf gebouwd in klasse D op basis van een TI-chip. Mooi detail: op de SMB-printplaat staat de tekst "May the music pasing through this device somehow help to bring just a little more peace to this troubled world". Het levert nul bijdrage aan de geluidskwaliteit maar is wel heel sympathiek. De Little Ones worden met RCA-interlinks gevoed, de Grown Ups hebben een gebalanceerde aansluiting. Voor de pauze nog wat meer muziek (Boz Scaggs, bass vocalist Tim Storm en jazz van Soliman).
Na de pauze toont Chris een video waarin hij het afregelen demonstreert. Ook vertelt Chris nog wat meer over zijn avonturen op beurzen en de (on)mogelijkheden om de productie in eigen hand te houden. Chris is ook nog bezig met een MFB multi-subwoofer array die looptijden en fase aanpast om het effect van knopen en buiken in de geluidsgolven te onderdrukken.
Meer muziek op de Little Ones: Hollow Talk van Choir of Young Believers (gebruikt als tune in detective serie "The Bridge"), Celestial Echo van Malia. Het is duidelijk dat de Little Ones wat moeite hebben met de relatief grote ruimte: een switch naar de Grown Ups laat dat horen: er ontstaat direct een vol en evenwichtig geluidsbeeld op flink volume. Het is een cliché om te zeggen dat je zoveel muziek niet verwacht uit zo'n kleine speaker maar daarom is het niet minder waar.
Chris is een vlotte spreker zeer no-nonsense. Hij demonstreert met een relatief simpele DAC (UR22mkII van Steinberg), gebruikt PA-kwaliteit kabels en standaard apparaatsnoeren en stroomhaspels. Met de kleine gesloten kastjes is een flexibele opstelling en minimale inbreuk in een huiskamer of andere ruimte mogelijk en is ook de aanslag op je portemonnee alleszins beperkt.
Uit de zaal alleen maar positieve feedback!