Overslaan en naar de inhoud gaan
Voor liefhebbers van goede muziek en apparatuur

Een tas vol hifi

01

De afgelopen demoavonden hebben in het teken gestaan van demonstratie van (deels erg dure) nieuwe apparatuur, dus is het nu tijd voor “even iets anders” ter afwisseling!

Dus vanavond een verrassing: we gaan kijken of het mogelijk is om voor een acceptabel bedrag toch een goed geluid te verkrijgen?
 

Bij aanvang is (aan weerszijden van een grote kartonnen doos) de volgende apparatuur opgesteld:

Cambridge 851c zilver CD speler

Acoustic Energy Ar100 mk2 luidsprekers 

Verrassing: zit verstopt in de Hornbach doos.

QED ct4 Reference luidsprekerkabel.

Gaandeweg de avond wordt geleidelijk steeds verder de sluier opgelicht over wat er precies staat/ligt (kabels) en wat dat nieuw kost. We nemen jullie hier helemaal mee in hoe dat verhaal zich ontwikkelt.

02

Er wordt dus maar gewoon eens afgetrapt met muziek afspelen en dat valt niet tegen: de klank is evenwichtig en voldoende ruimtelijk met ook nog voldoende laag uit de kleine luidsprekers maar wel enig gebonk in de bas. Het aanwezige publiek is aandachtig en luistert stil. We starten dus met een vrij goed geluid, de stemmen klinken wat minder en het geluid loopt snel dicht bij wat volume, maar het valt als start niet tegen. 
(Let op: we weten van alle eerdere demo’s in deze zaal dat de akoestiek in zo’n grote ruimte mét publiek natuurlijk staande golven en demping oplevert, dus behoorlijk vermogen vreet én op elke zitrij een ander geluid geeft, dus we houden daar rekening mee in de beoordeling van zo’n set.)

Tin Pan Alley klinkt zowaar verrassend mooi en volwassen. Beperkte dynamiek. Lekker loom en traag, de stem blijft wat meer op de achtergrond. 
E.e.a. Ligt ook zeker aan de ruimte, die is niet gemakkelijk.

Nu wordt medegedeeld dat “tot en met Tin Pan Alley alles werd  gestreamd van Qobuz” (?!?). 
Later zal pas blijken hoe dat kan.

03

Nu gaat een CD in de Cambridge: Melody Gardot – Your Heart Is As Black As Night

Het geluidsbeeld wordt mooier en de stem heeft meer detail, is helderder, ze klinkt gewoon mooier.

Ook nu worden stemmen aan de onderzijde merkbaar aangedikt (met een “fundamentje”) , maar niet in een irritante mate.

Bruce Springsteen – The Ghost Of Tom Joad: het publiek is muisstil en terecht, de muziek "pakt je" en neemt je mee.

Nu worden de Acoustic Energy luidsprekertjes gewisseld voor Boston Acoustics A25.

Het laatste nummer wordt nogmaals gedraaid.

De geluidsbalans gaat meteen richting het middengebied, mooiere stemmen maar wat meer bonk in de bas. Dit klinkt ook niet verkeerd, maar de bas is nadrukkelijker aanwezig en minder van kwaliteit. Wel een mooi open, ruimtelijk geluid met een goede spreiding, het geluid komt (veel) losser van de luidsprekers. Een prachtig weergegeven mondharmonica!

04

John Mayer – Slow Dancing In A Burning Room: ai, wat een  lelijke bas horen we nu in dit nummer ...

De mening van de aanwezigen wordt gevraagd: men oordeelt dat de geluidskwaliteit in zijn geheel wat omlaag is gegaan, het midden beter is, maar het laag een stuk minder is.

Desgevraagd is de schatting van de aanwezige leden m.b.t. de totaalprijs van de apparatuur tot nu toe:  800 Euro.

Wichard “teast” de aanwezigen met de informatie dat de totaalprijs van wat je hoort tot nu toe onder de 1000 Euro ligt. (Nieuw, alles in Europa gekocht, niets van Alixpress)

En weer verder ...
Phil Collins – In The Air Tonight:

De conga’s in de intro klinken niet mooi, kunstmatig.

(Gaandeweg de avond wordt meer duidelijk: zo blijken de laatste drie nummers uit de Cambridge CD-speler te komen, de nummers daarvóór uit een klein zwart CD spelertje (een Xoro HSD8470) wat achter de kartonnen doos was verscholen.)

Als het drumgeweld  van Phil losbarst, vallen de luidsprekers echt door de mand en wordt het geluid (gelukkig) direct uitgezet.

05

Nu worden de luidsprekers terug gewisseld van Boston naar AE met wederom Phil Collins.

Het geluid is rustiger, maar blijft wat meer in/tussen de luidsprekers hangen. Wanneer het drum geweld losbarst blijft de muziek nu wél overeind, maar klinkt het toch wat geforceerd.

In de eerste pauze van deze demoavond wordt de opstelling aangepast:

Toegevoegd: Boston ASW 250 subwoofer (nieuw:  250 Euro).

Voor de pauze stond die stiekem al aan (in een hoek van de zaal opgesteld), behalve bij de 2e keer Phil Collins.

Er wordt eerst weer wat meer info over apparatuur gegeven.
de “Xoro”: 39,95 Stereo audiofiele geheimtip gekocht bij Amazon

Met een “gratis bij een abonnement geleverde ” tulp-kabel aangesloten.

Prijzen van de luidsprekers: AE100 mk2 239 Euro per paar. 
Boston Acoustics A25: (Correct Electronics:) 199 Euro per paar.
De stroom voorziening is standard, zie de foto’s.

06

Nu wordt ook de doos opengemaakt en er komt een piepklein apparaat uit: een WIIM amp klasse D single chip “versterker”: 2x 60 w aan 8 Ohm, 2 x 120 w aan 4 ohm.

Ingangen: 1 x tulp analoog, 1 x toslink, 1 x HDMI sec. 
Dit is een echt multifunctioneel apparaat: het Is tevens streamer (bv. voor de eerdere muziek “van Qobuz”), met alle streamingdiensten en met prima app en AB. Hij heeft ook een instelbare subwoofer uitgang (kantelfrequentie, fase) en een ingebouwde (ook parametrische) equalizer.

Hij heeft geen Apple Play, is wel met Bluetooth. Prijs 349 Euro nieuw.

En wat kost de complete set: 680 Euro met AE luidsprekers, met BA is dat 480 Euro!!

De clubleden vonden de opzet met de mystery-doos geweldig en staan paf van de relatieve behaalde geluidkwaliteit.

Nu volgt pauze 2: daarna wordt gewoon wat muziek gedraaid met AE  luidsprekers op een hoger volume en we genieten, dit klinkt gewoon evenwichtig en echt lekker. Vrijwel alle leden zijn ook blijven zitten en er is niet veel door de muziek heen gepraat (dat is altijd een goed teken qua muziek kwaliteit).

07

Op de WIIM is inmiddels op verzoek van de leden de sub-scheidingsfrequentie van 80 naar 100 Hz gezet waardoor de luidsprekers worden ontlast van diepe bastonen (die gaan wat meer naar de subwoofer). Dit klinkt inderdaad mooier, zowel het laag als het midden knappen er flink van op, het “fundament onder stemmen” is nu ook vrijwel weg.

De leden opperen dat deze set geschikt zou zijn als referentie set voor demo avonden. Maar dat heeft zo zijn voor- en nadelen en daar wordt wat over gediscussieerd. Dat is ook deel van de charme van dit soort avonden dat dat kan ....

Het laatste nummer van de avond wordt aangekondigd: Steely Dan – Deacon Blue, maar zonder sub: dat valt nu dood omdat de bas vrijwel ontbreekt, dit geen goede klank.

Ineens klinkt het wel weer goed (de sub is weer aan gezet) …

En er is ruimte om volop na te praten bij de demo-installatie of aan de bar. En daar wordt volop gebruik van gemaakt.

Deze avond was een openbaring en een genoegen:
En ja, het is inderdáád mogelijk om voor weinig geld een mooi passende set samen te stellen die goed klinkt, goed genoeg om de aanwezigen tijdens het draaien van muziek vrijwillig “bij de les te houden zonder geklets tussendoor”.
Wellicht is dat laatste nog het mooiste compliment aan de organisatoren!

08

Playlist:

Helge Lien Trio – Meles Meles Revisited

Fatali – Inner Depth (Phaxe Remix) [Phaxe Remix]

Stevie Ray Vaughan – Tin Pan Alley 

Melody Gardot – Your Heart Is As Black As Night

Bruce Springsteen – The Ghost Of Tom Joad

John Mayer – Slow Dancing In A Burning Room

Phil Collins – In The Air Tonight

Gewandshauserorchester – Symphony No. 9 in D Minor, Op. 125 “Choral”

Dire Straits – You And Your Friend

Ulla Meinecke – Die Tänzerin

Diana Krall – Fly Me To The Moon (Live)

Sevdaliza - Human

Billie Eilish & Rosalia – Lo Vas A Olivar

HAEVN- We Are

Steely Dan – Deacon Blue